Poziție publică a Edu Lab Romania – departament al Asociatiai Komunitas, față de noul Regulament de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin ordinul ministrului educației nr. 5.115/2014
Edu Lab Romania consideră că noul ROFUIP este un document, care, prin conținut și formă, continuă tradiția unei viziuni depășite asupra educației, a unui model super – centralizat, care nu ține cont de specificul local al fiecărei școli și de individualitatea comunității sale educaționale.
În opinia noastră, un astfel de document nu ar trebui să fie unul lung și stufos, ci ar trebui să prezinte, în câteva precizări clare, corelate cu celelalte legi și reglementări în vigoare (Constituția, Legea Educației, Convenția cu privire la Drepturile Copilului, Regulamentul CNE etc.) cadrul general de funcționare a școlilor, ca elemente dintr-un sistem național de învățământ și principalele aspecte generale obligatorii privind organizarea și administrarea.
Pe baza acestui cadru general, fiecare școală, în funcție de specificul său și al comunității în care se află, ar trebui să se consulte cu profesorii, elevii și părinții și, împreună, să elaboreze regulamente și reglementări detaliate proprii, pe care să și le asume și să le respecte și care să le asigure buna funcționare și atingerea scopului principal comun – valorificarea potențialului și progresul fiecărui elev al său.
În acest context, Edu Lab Romania subliniază, încă o dată, necesitatea inițierii unui proces de descentralizare a sistemului de învățământ preuniversitar și de acordare a unei autonomii sporite unităților școlare, în acord cu tendințele europene și internaționale.
Edu Lab Romania susține și pozițiile publice ale Active Watch și Consiliului National al Elevilor.