DESPRE PROIECT
Curtea Școlii Generale nr. 31 din cartierul bucureștean Tei, a fost amenajată în mai multe etape:
1. În cadrul proiectului de educație urbană Sunt mic, dar mă implic! au avut loc diverse intervenții realizate prin implicarea elevilor. Realizarea intervenției de amenajare a unui colț în curtea școlii a fost un proces lung, în timpul căruia am moderat mai multe sesiuni folosind metoda brainstorming, pentru a pune la un loc ideile elevilor, a-i ajuta să le structureze și a-i face să își canalizeze creativitatea în acest sens. După ce am realizat o listă lungă de intervenţii posibile, am păstrat cele mai votate 6 idei. Am hotărât că vom folosi în general materiale refolosibile şi reciclabile, am început detalierea ideilor de proiecte. Materialele pe care le aveam la dispoziţie erau: paleţi industriali, vopsea, anvelope, pet-uri şi tetrapack.
Proiectele implementate au fost: realizarea unui spaţiu de socializare din cauciucuri mari de tir, realizarea unui spaţiu de socializare din paleţi, realizarea unui acoperiş din material impermeabil personalizat de toți cei participanţi la eveniment, plantarea de hortensii în cauciucuri mici, personalizarea cauciucurilor de către elevi, realizarea unui robot din pet-uri cu rol decorativ în spaţiul prospăt creat, plantarea unor răsaduri în peturi şi amplasarea lor în spaţiul de socializare.
În afară de materialele reciclate şi refolosite am mai adăugat la lista de materiale necesare intervenţiei: vopseluri ultra lucioase pentru toate suprafeţele, pensule, cordelină şi sfoară, pânză impermeabilă, inele pentru pânză, îmbinări şi legături metalice pentru rigidizarea paleţilor, materiale şi produse pentru spălarea şi curăţarea cauciucurilor, şpaclu pentru finisarea paleţilor, trusă de unelte, cuie şi şuruburi.
În urma acestei activităţi am produs un spaţiu de socializare care poate găzdui un număr de maxim 25 de elevi, generat şi personalizat de elevii implicaţi în proiect.
Proiectul Sunt mic, dar mă implic! s-a derulat în perioada septembrie 2012 – iunie 2013, cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică gestionat de FDSC.
2. În cadrul evenimentului ZEN în curtea școlii, Cutia cu Scule și studioBASAR, grupuri de arhitecți și proiectanți, s-au oferit să coordoneze activitățile de construirea a unor obiecte noi de mobilier, implicând direct în etapa de construcție elevii participanți la eveniment. În paralel, Asociația Peisagiștilor din România, a coordonat plantarea unor arbuști decorativi, implicând de asemenea elevii în planificare și în activitățile practice.
Scopul atelierului de peisagistică a fost să creeze un perete verde din arbuști, orientat spre stradă (spre trafic și tot ceea ce implică el), protejând astfel spațiul școlar. Tot în cadrul acestui atelier, elevii au învățat despre compost și chiar au pus în practică noțiunile învățate prin realizarea unei gropi de compost.
În urma activităților de construire a mobilierului au rezultat 3 locuri noi de relaxare, de această dată fiind amplasate strategic în spațiile care adună de obicei cei mai mulți copii și părinți (în pauze, înainte și după ore). Obiectele de mobilier urban au fost vopsite de elevi și de voluntari în culori vii, ele marcând astfel o prezență binevenită în spațiul școlar, care a fost vizibil îmbunătățit și înfrumusețat.
Evenimentul ZEN în curtea școlii a făcut parte din acțiunea națională numită ”Zilele Educației Non-Formale”, inițiată de programul Tineret în Acțiune.
3. În curtea Școlii nr. 31 din București se găsește, din 19 octombrie, o pictură tridimensională de mari dimensiuni, realizată pe unul dintre pereții exteriori. Este prima pictură 3D dintr-o unitate de învățământ din București, dar și prima pictură 3D permanentă de mari dimensiuni din România. Pictura a fost realizată de artistul timișorean Flaviu Roua, în cadrul proiectului In the STREET_ART, derulat de Asociația Komunitas.
Printr-o lucrare de artă stradală inaugurată în cadrul unui eveniment mai amplu, care a cuprins diverse ateliere de artă adresate copiilor, educația nonformală i-a învățat pe copii că desenele realizate pe pereții clădirilor nu înseamnă vandalism atunci când rolul lor este să înfrumusețeze spațiul public și eventual să transmită și un mesaj. Pictura murală poate fi admirată și din stradă, nu doar din curtea școlii, iar efectul de tridimensional apare în senzația că zidul este spart. Elementele compoziției, scena, cerul, copiii și cărțile, sunt simbolice pentru ideea că educația îți dă posibilitatea de a-ți alege rolul/viitorul pe care îl dorești.
Proiectul a urmărit reconsiderarea artei stradale, care are avantajul de a fi accesibilă tuturor și care îmbunătățește spațiul public dar și mediul școlar. În același timp, proiectul a continuat strategia asociației de dezvoltare comunitară a cartierului Tei, ceea ce presupune reactivarea acestuia și creșterea sentimentului locuitorilor lui de apartenență la o comunitate, arta expusă în spațiul public servind drept pretext pentru interacțiunea socială de calitate.
Proiectul In the STREET_ART a fost realizat cu sprijinul financiar al Administrației Fondului Cultural Național, în cadrul ariei tematice ”Intervenție culturală”.
4. În cadrul proiectului Spații Urbane în Acțiune, arhitecții de la studioBASAR au lucrat alături de facilitatorii Komunitas și au implementat un modul de intervenții participative în care au implicat un grup de elevi ai Școlii nr. 31. Modulul a cuprins trei faze: cartografierea curţii şcolii, propuneri de îmbunătăţire a diverselor locuri, şi realizarea ideilor.
Copiii au identificat locurile care le plac şi cele care nu le plac din curtea şcolii, şi au venit cu idei şi propuneri de îmbunătăţire. După lucrul în echipe şi prezentările finale ale soluţiilor, toata lumea a votat şi s-au ales cele mai potrivite trei propuneri. La finalul modulului, copiii şi îndrumătorii au realizat efectiv ideile într-un atelier de lucru cu lemn, bormaşini, vopsele şi pensule.
Proiectul Spații urbane în acțiune a fost finanţat prin granturile SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Nu există încă recenzii.